Vad tyckte jag om utställningen?

Det var ju som sagt min allra första kattutställning, inte sett en över huvud taget, inte ens på tv liksom. Så först tänkte jag berätta om hur vår dag var och sen vad jag tyckte om det.
 
Jag visste inte alls vad jag skulle vänta mig och jag var så nervös. Jag hade nästan panik dagen innan och sysselsatte mig med att planera och packa så det gick ändå.
 
Kl 04.00 väcktes vi av folk på vår parkering som höll på att tuta och hade sig, då hade jag sovit i drygt 4-5 timmar. Jag kunde inte somna om och 04.50 gick jag upp. Duschade och gjorde mig i ordning och kollade så allt var med och packade det sista (Kaffe, frukt, smörgåsar och kattmat).
Katterna var lugna och gick in i transportburen utan problem, vi blev hämtade av Steffi (uppfödaren) vid kl 06.00 och åkte då mot Sportarenan Åkered. Det var lite småfix i bilen innan vi gick till lokalen, vi var först och fick vänta en stund. SKÖNT ATT SLIPPA LÅNGA KÖER!
 
När klockan var 07.00 fick vi komma in och då blev katterna veterinärbesiktigade, och godkända så klart. Efter det fick man gå till en annan där vi hämtade en utställningskatalog och vårt nummer, Link hade 739 :D
 
Därefter var det dags att leta upp två dubbelburar i närheten av varandra och vilken tur vi hade, vi hittade två dubbelburar bredvid varandra! Nu skulle vi klä buren och det var lite kruxigt men det gick snabbt igår och sen installerades katterna i buren och än så länge tog de det lugnt. Tyvärr sprakade lokalens högtalare ganska högt och det gjorde katterna skrämda.
 
Det blev mer och mer folk, katterna behöver nog lite tid att vänja sig. Nu var vi nästan allra först uppe så katterna hade bara någon timme på sig innan de skulle visa upp sig. Men så bra det gick ändå!
 
I kullklassen blev de 4/6, och det är ju helt ok, det var flera raser där också vilket jag tycker spelar roll ;)
 
 
 
En stund efter det skulle Link upp igen, jag var jättenervös och assistenten tog upp Link till domaren. Tur de finns!  Link var nervös men det är ju inte konstigt, de lever i ett väldigt lugnt hem där endast katterna för oväsen. Domaren var väldigt snäll och förstod, han sa till mig att det var viktigt att Link då fick en bra start hos domaren så han gav Link en lugn famn att lugna sig i. Trots att han var nervös av sig tog han ändå ett EX2, han blev alltså tvåa bland hankattungarna.
 
 
 
När Link var klar var det dags för töserna. Jag gick till buren med Link där han kände sig som tryggast. Det blev många fotografier! Detta är ju kattungar och de är inte lika mycket för att vara still som en vuxen katt, men det gick bra! Link och Zeldas systrar tog hem EX1 och EX2 och Zelda tog EX3. Så kul att våra kattungar tog det bästa där i alla fall!
 
När det var klart var det slappartime för katterna, de skulle inte visas mer nu.
 
Vi köpte leksaker till katterna med kaninskinn som uppskattas mycket! Kollade på en del katter, det fanns ett gäng där liksom!
 
 
 
Kl:14.30 fick vi packa ihop och åka hem. Slutet gott, allting gott.
 
Jag var förvirrad och fattade ingenting under utställningen, men det var jätteroligt och jag vill snart ställa ut igen!
Det var kul att se att de flesta katterna verkade trivas väldigt bra, och jag hoppas att våra katter kommer göra det också snart.
 
 
 

Kommentera här: